piątek, 2 października 2009

All Day I Dream About Sport - Dassler Bros.


Mówiąc o korzeniach, uchybieniem było by nie wspomnieć o dwójce bawarskich przedsiębiorców. Rudolf Dassler (26.03.1896r.) i Adolf Dassler (03.11.1900r.) są odpowiedzialni dziś za masowo-globalne zamieszanie związane ze światem mody sportowej. Od początku lat 70. niemiecka marka "Adidas", sukcesywnie podbijała rynek sportowy, dzięki zwycięstwu niemieckiej reprezentacji piłkarskiej w Mistrzostwach Świata 74'. Ale zanim do tego doszło warto zajrzeć w karty historii...




Prawdopodobnie na początku lat 20. bracia Dassler projektują i tworzą pierwsze buty na potrzeby rynku (m.in. pierwsze buty sportowe z płaską podeszwą oraz piłkarskie korki) z dostępnych materiałów po zakończeniu I Wojny Światowej. W 1924 roku została założona firma produkująca obuwie i odzież sportową "Gebrüder Dassler Schuhfabrik" w Herzogenaurach, Bayern, Germany. W 1927 roku po konsultacjach z niemieckim trenerem Jo Waitzerem, "GDS" wypuściła buty z kolcami zaopatrując w nie niemieckich krótkodystansowców w Amsterdamie 28' oraz inne modele o podobnym zastosowaniu w innych dyscyplinach sportowych.


Do czasu wybuchu II Wojny Światowej firma przechodziła rozmaite wzloty i upadki ostatecznie utrzymując się na rynku, częściowo ograniczyła działalność na czas wojny. Po wojnie firma wznowiła produkcję na większą skalę. Wykorzystano nowe materiały oraz zastosowania. "GHS" podpisała kontrakty na eksport obuwia m.in. z Amerykańską Ligą Baseballa oraz armią USA, przez co zaistniała na rynku amerykańskim i (w pewnym sensie) stała się konkurencją dla trampek "All Star" marki "Converse", która również zaopatrywała w obuwie armie USA. W 1948 roku bracia Dassler rozdzielili się, a spółka i firma "Gebrüder Dassler Schuhfabrik" przestała istnieć, przekształcając się na dwie odrębne firmy. Adolf Dassler objął "Adidas AG" (The Brand with Three Stripes) oficjalnie zarejstrowaną w 1949 roku, natomiast Rudolf założył nową firmę o nazwie "Ruda", której nazwę zmieniono na "Puma".

W latach 50. przyszły kolejne sukcesy. "Marka z Trzema Paskami" stała się międzynarodową uznaną marką przede wszystkim dzięki sportowcom, których zaopatrywała w obuwie. Wprowadzone nowe materiały tj. skóra z kangura czy stop poliamidowy, gwarantowały one jakość oraz świetnie się sprawdzały. Model "korków" Mistrzów Świata 54'. został nazwany "World Champion" przez co stał się pierwszym modelem butów z nadanym przydomkiem. W tym samym roku produkcja butów przekraczyła 450 tyś. par. W 1959 roku najstarszy syn Adolfa "Adidas" Dasslera, Horst otworzył drugą fabrykę obuwia w miasteczku Scheinfeld.

W latach 60. cała kadra sportowców niemieckich była ubierana w "trzy paski", oprócz obuwia, wzrosła produkcja ubrań sportowych (tak bardzo popularnych dzisiaj przyp. - kOOl MiKe) na potrzeby sportowców. Kolejne sukcesy gwarantowały stabilny rozwój firmy na arenach międzynarodowych zmagań sportowych.

Od 1972 roku logiem firmy Adidas stała się "koniczynka" symbolizująca ducha igrzysk olimpijskich oraz połączenie trzech kontynentów...


Wraz ze śmierciom założyciela w 1978 roku, "Adidas" utrzymał swoją pozycję, mimo słabnącej popularności i coraz prężniej rozwijającej się konkurencji takich firm jak "Nike", "Puma" czy włoska "Fila". Od czasów Franza "Kaiser" Beckenbauera, firma sponsorowała sportowe indywidualności od Muhammada Ali do Kaki, przez co wizerunkiem firmy były i są same znakomitości. Wspominając lata 80. i heroiczną walkę Michaela Jordana i "Nike", nowojorska grupa rapowa Run DMC stałą się ikoną popkultury i przywróciła "koniczynkę" do łask.

Więcej o historii Adidasów: Adidas History

Brak komentarzy: